Daltononderwijs

Het Leerlabo is een school waar leerlingen zich thuis voelen, waar aandacht en ruimte is voor hun talenten en waar op een ervaringsgerichte manier onderwijs wordt gegeven door een enthousiast en professioneel team.

Als team zijn wij trots op de inhoud die wij geven aan ons dagelijks onderwijs. We zien er met elkaar op toe, dat gestelde doelen, gemaakte afspraken en structuren vastgehouden en verder ontwikkeld worden. Verder vindt u afspraken die binnen het team en met de kinderen zijn gemaakt om ervoor te zorgen dat onze school een daltonschool is en blijft.

Een omgeving waarbinnen kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen is een vereiste voor een goede ontwikkeling. Daarnaast is het hanteren van herkenbare structuren belangrijk, omdat het kinderen zicht geeft op de verwachtingen die we van elkaar hebben.

 

Daarom Daltononderwijs

Als u op zoek bent naar de juiste (basis)school voor uw kind en daltonschool Het Leerlabo spreekt u aan,  dan vraagt u zich misschien af of ons Daltononderwijs geschikt voor uw kind.

Er zijn verschillende, goede redenen om voor ons Daltononderwijs te kiezen.

De  “Daltonway”  komt  tegemoet  aan  de  specifieke  behoeften  van  ieder kind  en  geeft  ruimte  aan  zijn  of haar  talenten,  kracht  en  karakter. De kinderen  leren  zichzelf  en  de  wereld  om  hen  heen  goed  kennen; weten  wat  ze  waard  zijn  en  leren  goed  om te gaan  met  keuzes  en verantwoordelijkheid.

 

Daarnaast  zijn  er zeer duidelijke voordelen als het zuiver gaat om leren:

– Leerlingen krijgen ruimte om op hun eigen niveau te werken en te leren.

– Ze kunnen  efficiënt  leren  door  meer  tijd  te  besteden  aan  vakken waarin ze minder goed zijn en minder tijd aan vakken waarin ze goed zijn. (Hoog)begaafde leerlingen kunnen dieper op de stof ingaan.

– Leerlingen  leren plannen en zelf hun werk in te delen, wat in het voortgezet onderwijs en in de maatschappij goed van pas komt.

– De kinderen leren samenwerken, waardoor er meer respect voor elkaar ontstaat en er rekening met elkaar wordt gehouden.

– Leerlingen leren verantwoordelijk te zijn voor hun werk en materiaal.

 

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen

 

Daltononderwijs, een bewuste keuze

Daltononderwijs is een manier van omgaan met elkaar, Dalton is een attitude, geen methode, al wordt het wel onder de methodescholen gecatalogiseerd.
Werken volgens de daltonprincipes betekent ruimte scheppen en kinderen de vrijheid geven om zelfstandig of samen op een geschikte plek te werken aan basisstof en /of keuzewerk en aan hen duidelijk te maken wat het doel van dit leren is.

 

Even terug in de tijd: de wortels van het Daltononderwijs

Het daltononderwijs bewijst al honderd jaar lang haar waarde. De onderwijsvorm is gebaseerd op de ideeën van de Amerikaanse pedagoge Helen Parkhurst. Haar ideeën over individuele en niet-klassikale ontplooiing van leerlingen baseerde ze op haar ervaringen als leerkracht.

In 1905 werkte ze op schooltjes met slechts 1 klas. Daar kreeg zij te maken met 40 leerlingen in één klas verdeeld over 8 leerjaren. Vanzelfsprekend was “normaal lesgeven” volstrekt onmogelijk. Daarom koos zij voor een aanpak met een gedeelte zelfstudie. Zij overlegde met de leerlingen over wat hun eigen verantwoordelijkheid zou kunnen zijn en de rol van de leerkracht. Eén en ander werd vervolgens schriftelijk vastgelegd in een soort van contract: “de taak”. De leerlingen beloofden bij dit contract dat zij aan hun “taak” zouden werken en die op tijd af zouden hebben. Helen Parkhurst beloofde de leerlingen hulp te bieden indien dit nodig was.

helen

In eerste instantie ging het Helen Parkhurst dus om praktische oplossingen om de efficiëntie van het onderwijs te verhogen. In die situatie was zelfstandig werken noodzakelijk, maar al snel raakte ze ervan overtuigd dat deze aanpak voor alle leerlingen goed was.

Helen Parkhurst vond het belangrijk dat kinderen leren omgaan met zichzelf en met anderen. Door de kinderen op school waardevolle ervaringen te laten opdoen, kunnen ze worden voorbereid op de samenleving. Bij dat proces ‘leren voor het leven’ is het belangrijk dat ieder kind in zijn waarde wordt gelaten en dat het zijn karakter en eigenschappen zelf kan ontwikkelen. In het daltononderwijs worden kinderen van jongs af aan gewezen op hun vrijheid, zelfstandigheid en onderlinge samenwerking. Deze principes worden begrensd door de verantwoordelijkheid van het kind tegenover zichzelf en anderen. Door de vrijheid tot handelen, het zelf bezig zijn en zelf ontdekken behoudt het kind leerplezier.

Tussen 1913 en 1915 werkte Parkhurst in Italië met de beroemde pedagoge Maria Montessori en kregen haar ideeën een pedagogische grondslag. Enkele jaren later legde ze haar visie op onderwijs vast in het boek ‘Education on the Dalton Plan’ (1922).

Later werden haar ideeën toegepast in de State High School in Dalton (Massachusetts) om de efficiency van het onderwijs te verhogen.

Naar deze plaats is het Daltononderwijs genoemd.

 

Meer info:

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten