Onze troeven

Ons daltononderwijs

Het Leerlabo is de enige campus in België waar je van de eerste kleuterklas tot het zesde middelbaar van het daltononderwijs kan genieten.

Wij baseren en hanteren de drie pijlers zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerken uit het daltononderwijs van Helen Parkhurst.

In 1905 gaf zij in Amerika les aan een klas met kinderen die erg verschillend waren. Zo ontdekte zij dat individueel en zelfstandig leren beter werkte dan klassikaal leren.

Zij liet haar leerlingen zelf kiezen uit de leerstof, zelf een planning maken en veel samenwerken. Pas als je kinderen hun eigen leerproces in handen geeft, kunnen zij zich ontwikkelen tot zelfstandige en verantwoordelijke mensen, dat was haar gedachte. Leren voor het leven, daar draaide het volgens Parkhurst om.

Blijft de vraag: wie was nu die Dalton? Niemand. Parkhurst vernoemde haar onderwijsvisie niet naar zichzelf, maar naar het dorp Dalton in de Amerikaanse staat Massachusetts, waar ze in 1919 haar eerste eigen school stichtte.

Stevige basiskennis

In onze school staat leren centraal. Sterk in het leren, sterk in het leven! We bieden een leer- en leefomgeving aan waar leerlingen vaardigheden ontwikkelen om ondernemend, zelfstandig en verantwoordelijk te zijn in het leven en de samenleving.
Een stevige basiskennis vinden we heel belangrijk. Deze vullen we aan met ondernemingszin, initiatief en zelfvertrouwen. Dat werkt. Het is een bruisende mix die leerlingen ver(der) brengt. We onderscheiden ons door onze individuele aanpak. Leren op maat maakt een wereld van verschil. We zijn een kleine school. Net dat maakt ons groot en stelt ons in staat grote dromen te (helpen) verwezenlijken.
De leerdoelen zijn het startpunt. Vanuit onze Daltonprincipes bouwen we sterk onderwijs op dat onze leerlingen klaarstoomt voor de toekomst.

Onze daltonPijlers

Zelfstandigheid

Een grote dosis zelfstandigheid. Uitdagende opdrachten met de nodige stimulatie om zélf oplossingen te vinden.
Zelfstandigheid geeft onze jongeren een gevoel van eigenwaarde en
vertrouwen. Daarom vinden wij het zo belangrijk deze zelfstandigheid bij onze leerlingen te stimuleren. Doordat ze zelfstandig aan het werk
kunnen, kan de leerstof meer op de leerling worden aangepast en heeft de leerkracht bijvoorbeeld ook meer tijd om leerlingen apart of in kleine groepjes te helpen.
Onze taak als leerkracht is een omgeving te creëren waarin leerlingen
zelfstandig kunnen werken. Regels, routines en afspraken zijn belangrijk en maken zelfstandig werken mogelijk. Ze maken duidelijk wat er van wie wordt verwacht, ook van ons, de leraar.

Samenwerking

Een flinke scheut samenwerking: leerlingen zijn geen concurrenten maar leren van en met elkaar. De leerling moet bereid zijn te luisteren en een ander te helpen; samen tot een oplossing komen. Dit is iets wat leerlingen moeten leren en wat een leraar dan ook voor moet doen. Wij als leraar moeten ook met elkaar samenwerken en van elkaar leren. Wij werken samen projecten uit en begeleiden deze samen, met verschillende leerkrachten tegelijkertijd. Zo kunnen we onze leerlingen nog persoonlijker benaderen en stimuleren. Tijdens de daltonuren laten we onze leerlingen op een gestructureerde manier samenwerken terwijl ze in kleine, meestal heterogeen samengestelde groepen zitten. Zo leren de leerlingen niet alleen van de interactie met de leraar, maar ook van de interactie met elkaar. De leerlingen zijn constant actief met de leerstof bezig. Ze praten er bijvoorbeeld met elkaar over, waardoor de inhoud van de stof meer betekenis voor hen krijgt.

Better an oops than a what if

Verantwoordelijkheid

Een portie verantwoordelijkheid: zelf het leerproces in handen nemen, actief aan de slag gaan en uitgedaagd worden om zelf te onderzoeken.
Leren op natuurlijke wijze werkt motiverend en is gewoon ook leuk!
Leerkrachten geven leerlingen meer verantwoordelijkheid en leren hen hun eigen problemen te proberen op te lossen. Hierbij leren de leerlingen ook zelf meer initiatief nemen.
Ook is het belangrijk dat je iedere leerling op maat benadert. De een heeft een andere of meer instructie nodig dan de ander. Aan de ene leerling kan en mag je wat hogere verwachtingen stellen dan aan de andere.
Als leerkrachten moeten we ook bereid zijn om verantwoordelijkheid over te dragen en te accepteren dat leerlingen andere keuzes maken dan wijzelf. Complimenten over hun manier van werken zijn erg belangrijk. Zo bouwen de leerlingen hun zelfvertrouwen op en het geeft ook een ‘boost’voor hun motivatie.

DALTONCOACHES​

De leerlingen worden vanuit vertrouwen opgeleid. Elke leerkracht motiveert en support vanop de eerste lijn als motiverende coach en als trouwe supporter doorheen het hele leerproces. We zorgen voor de nodige ruggensteun. Leren doen we samen.

‘Dat moment dat je leerlingen weet te boeien. Dat je ziet dat je ze helemaal mee hebt. Dat doet mijn enthousiasme alleen maar groeien.’

Mevrouw Stevens

leerkracht godsdienst

Onze andere troeven

Hier kan u de andere waarden vinden waarvoor wij staan.

Bij ons ben je geen nummer.

Behaal bij ons je SODA attest.

3 uren per week verdiepen, exploreren, ontdekken.

Een school die sport ademt.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten