Onze daltonvisie

Daltononderwijs in Het Leerlabo

Onze school is een ‘gewone’ secundaire school voor ‘gewone’ adolescenten, we gaan alleen op een andere wijze om met onze leerlingen en de leerstof.

Binnen het Daltononderwijs bepaalt de school wat er geleerd moet worden en in welke tijdspanne dit dient te gebeuren. Onze school heeft dus hetzelfde doel als elke andere secundaire school: ‘zorgen dat uw kind wordt voorbereid op de toekomst’.

Kenmerkend aan het Daltononderwijs is dat het zich steeds aanpast aan de veranderende eisen en verwachtingen van de samenleving, momenteel afgestemd op ‘ the 21th century skills’.

We onderscheiden ons van andere reguliere scholen door onze ‘visie op de onderwijsmethode’.

Onze visie is gebaseerd op 3 basispijlers

Verantwoordelijkheid

Een leerling leert verantwoordelijk te zijn als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Leerlingen gaan zelf hun taken organiseren. De opgegeven leerstof, de tijdslimiet, de werkafspraken, de te behalen eisen en schoolregels vormen het kader waarbinnen de leerlingen hun vrijheid leren gebruiken. Hierdoor kunnen leerlingen keuzes leren maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Dit wil niet zeggen dat alles zo maar kan en mag, leerlingen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren maar worden ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dit is een geleidelijk leerproces dat stap voor stap gecoacht wordt door onze leerkrachten.

 Zelfstandigheid

Zelfstandig leren en werken = actief leren en werken. De leerling werkt doelgericht aan zijn taak en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken. Een leerling leert hierdoor beoordelen welke beslissing hij/zij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid dwingt de leerling tot het nemen van zelfstandige beslissingen.

Samenwerking

Leerlingen, leerkrachten, ouders, schoolleiding leven en  leren van en met elkaar = samenwerken.

Doordat de leerlingen samen met de leerkrachten en medeleerlingen aan hun taken werken, leren ze met elkaar om te gaan en leren ze dat ze elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken.  Hierdoor leren leerlingen dat er verschillen bestaan tussen mensen, ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Door het samenwerken worden de sociale vaardigheden sterk ontwikkeld.

Bij het toepassen van deze drie pijlers komt er steeds het item reflectie aan bod. Leren nadenken over je eigen werk en je eigen gedrag.  Leerlingen maken vooraf een inschatting over de nodige tijd en moeilijkheidsgraad van een bepaalde taak. De voorafgaande inschattingen en de beoordeling achteraf worden vergeleken en besproken met hun coach, hierdoor ontwikkelen ze vaardigheden als zelfstandig werken en samenwerken.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten